Новости БеларусиTelegram | VK | RSS-лента
Информационный портал Беларуси "МойBY" - только самые свежие и самые актуальные беларусские новости

Як скласці радавод да дзясятага калена?

19.10.2018 общество
Як скласці радавод да дзясятага калена?

Парады беларуса, які змог.

Мікіта Волкаў займаецца генеалогіяй восем гадоў. За гэты час ён: ліставаўся з КДБ, рабіў ДНК-экспертызу, пасябраваў з ЗАГСам і ваенкаматам, працаваў у васьмі архівах трох краін. Дайшоў да дзясятага калена па бацькавай лініі (1735 год!) і да восьмага – па матчынай. Паралельна знайшоў кучу родзічаў у сучаснасці і пераасэнсаваў сябе самога.

Як ішлі росшукі? Што яны далі? І з чаго пачаць, калі вас цікавіць генеалогія? Мікіта распавёў пра ўсё.

ЯК ГЭТА ПАЧАЛОСЯ

Я быў вельмі блізкі да сваёй прабабкі. І калі яна адышла, я зразумеў, што апынуўся ў пустцы. З’явілася кампенсаторная рэакцыя – стаў цікавіцца беларускай мовай і літаратурай увогуле. Асабліва цікавілі кнігі да 1930-х гадоў – Платон Галавач, Зарэцкі, Гарэцкі… Там у асноўным напісана пра калектывізацыю і калгасы, але сама мова, атмасфера былі вельмі мне блізкія.

Толькі праз пару гадоў наважыўся пайсці ў Нацыянальны гістарычны архіў. З чаго пачаць – не ведаў. Дапамагла супрацоўніца архіва. Яна сказала: для таго, каб будаваць свой радавод, трэба ведаць, дзе былі ахрышчаныя продкі, якія нарадзіліся да 1917 года. І ўжо адштурхоўваючыся ад гэтага, шукаць метрыкі. (Метрыка – кніга для афіцыйнага запісу актаў грамадзянскага стану: нараджэнне, шлюб і смерць – Н.Г.).

Мне сталі нецікавыя ні беларускія пісьменнікі, ні іх героі, ні дзеячы гісторыі – толькі людзі майго роду. Можна казаць пра вялікае дасягнянне: я не ведаў абсалютна нічога, а дайшоў да падзелаў Рэчы Паспалітай.

У выніку маё светабачанне вельмі змянілася. Кожны продак меў сваю ідэнтычнасць, і маё самавызначэнне – сума ідэнтычнасцяў продкаў. У маім родзе былі сяляне прыгонныя і дзяржаўныя, былі праваслаўныя, каталікі і стараабрадцы. Тое ж – з нацынальнасцю. Напрыклад, я знайшоў паперу, дзе ўсе члены сям’і вызначаюць сябе як палякаў.

Таму нельга сёння сцвярджаць, як робяць некаторыя патрыёты, што беларус – гэта уніят, які мусіць ненавідзець гэтых і любіць тых. Насамрэч, твае продкі могуць быць чужынцамі, сам ты можаш любіць Беларусь і пры гэтым быць грамадзянінам Польшчы. Ніякіх супярэчнасцяў тут няма.

ПА МЯЧЫ І КУДЗЕЛІ

Мой самы далёкі продак, якога на сёння ведаю, – Ян Крывы. Нарадзіўся ён у 1735 годзе ў вёсцы Рагатка. Пяць гадоў таму я купіў у гэтай вёсцы дом. Быў у такой эйфарыі! Здавалася, буду шмат зарабляць і жыць у родавай сядзібе. Такі юнацкі рамантызм. Цяпер разумею, што гэта будзе… але крыху пазней.

Па матчынай лініі радавод вядзе на Случчыну. Тут самы далёкі продак – Хведар Новік. Ён таксама жыў у XVIII стагоддзі.

Да Кастрычніцкай рэвалюцыі мае продкі былі звычайнымі сялянамі. Напрыклад, па маці былі прыгонныя ў паноў Ратомскіх, Кукевічаў, Цюндзявіцкіх. Адна лінія ўвогуле ўсю сваю гісторыю служыла Радзівілам.

Гісторыю Беларусі вельмі класна вывучаць праз уласны радавод. Узяць, напрыклад, лінію Сягоднікаў. У гэтага прозвішча два арэалы распаўсюджання: Гродзенскі павет і Барысаўскі. Я так думаю, што мае продкі былі прыгнаныя адтуль сюды. Пасля працяглых войнаў XVII стагоддзя ўсход Беларусі быў спустошаны. Праводзілася вестэрнізацыя, гэта пацвярджаюць і генетычныя даследаванні. Узяць сённяшні Мсціслаўль. Самы ўсходні горад – і ажно два касцёлы. Чаму? Таму што перасяленцы прывезлі сваю рэлігію.

ВІТАЮ, ВЫ МАЯ ЦЁЦЯ

У час росшукаў я знаходжу новых родзічаў. Ездзіў неяк у Міхасёўку на Бялыніччыне, там жывуць адны стараверы. Як толькі сказаў, што даследую радавод, мяне сталі вадзіць у кожную хату, і ўсюды паілі. Ледзь вярнуўся дадому.

Да іншай сваячкі ездзіў у Луні на Браслаўшчыне. Тут свая драма: з Лунёў паходзіць мая прабабка, якая пераехала ў Рагатку, і неўзабаве паміж дзвюма вёскамі пралягла савецка-польская мяжа. Да ўз’яднання БССР і Заходняй Беларусі яна не магла пабачыцца з бацькамі. Цяпер тут – прэзідэнцкая дача.

КРЫМІНАЛЬНЫЯ ХРОНІКІ

У Мінскім архіве ў фондзе “Мінскі акружны суд” захоўваюцца карныя дакументы – іх заводзілі, калі чалавек адмаўляўся плаціць падаткі. Тут я знайшоў цікавы дакумент: Зіновія Сягоднік (мая прапрапрабабка) разам з мужам адмовіліся плаціць падаткі. Да іх прыйшоў валасны ўраднік і пачаў спаганяць грошы. У адказ Зіновія адлупцавала яго анучай і абазвала валацугам. Так і запісана: “назвала его волоцугой, что в переводе с местного языка значит “сволочь»”. Пасля гэтага Сягоднікаў абвінавацілі яшчэ і ў збіцці.

Іншая “крымінальная” гісторыя датычыць продка па лініі Волкавых. У 1881 годзе ён выкупіў зямлю ў Барысаўскім павеце. Ягоны сусед, Ферапонт Сінічын, незаконна завалодаў часткай зямлі. Мой продак піша ў Мінскі акружны суд, каб прыехалі разабраліся. Прыходзіць тэлеграма: вы не заплацілі 2 рублі, не паедзем. Ну што ж, заплаціў. Прыехалі. Сталі мераць зямлю… І знаходзяць забітым гэтага самага Сінічына. А продак мой меў алібі: у час забойства знаходзіўся ў Мінску на вуліцы Захар’еўскай у доме нейкага Кругера.

ПРАДЗЕД З НКВД

Самая цікавая асоба – мой прадзед Міленцій Волкаў. Думаю, я да яго падобны. Ён паходзіць з Бялыніччыны, з той самай вёскі, землі ў якой выкупіў “продак з алібі”. У 1927 годзе Міленцій прыехаў у Барысаў і пазнаёміўся з маёй прабабкай Яўхіміяй. Яны толькі сустрэліся – і амаль адразу прабабка зацяжарыла. Без шлюбу. Распісаліся яны толькі ў 1929 годзе. У іх нарадзілася шасцёра дзяцей.

Калі пачалася Вялікай Айчынная, Міленцій не пайшоў на фронт, хоць і падпадаў пад прызыў. Да таго ж, ён служыў у НКВД. Відаць, застаўся ў тыле ворага.

Сястра Яўхіміі працавала санітаркай у бальніцы. Барысаў ужо знаходзіўся пад акупацыяй, і ўсе дактары былі немцамі. Адзін з іх папярэдзіў сястру прабабкі: сёння будзе расстрэл яўрэяў і ўсіх партыйцаў. У вас ёсць партыйцы? Яна сказала – не, а сама пабегла дадому, каб усё распавесці Міленцію. Ён пачаў збірацца – і тут жа ў дом заходзяць тры чалавекі ў чорных капелюшах. Яго забралі. Расстралялі.

Сям’я перажыла вайну ў Барысаве. Яўхімію пасадзілі за спекуляцыю: яна гандлявала ўсім чым можна, у тым ліку самагонам. Дзяцей забралі ў дзіцячыя дамы, майго роднага дзеда – у Вільню. Пасля ён вярнуўся ў Барысаў, да маці, у той самы дом. Увогуле прабабка была жанчына цікавая… Пастаянна мела кавалераў. Тады гэта асуджалася. Але яна ўмела жыць.

Каб даведацца больш пра лёс Міленція Волкава, я звярнуўся ў архіў КДБ. Яны прыслалі ліст: справа не захавалася, дзе шукаць – не ведаем. Але я знайшоў фота прадзеда. Мне ад яго ніякавата. Вее такім холадам… Як быццам у вачах прадзеда – позірк саміх трыццатых.

МІСТЫКА І ДРАМА

Сустракаюцца драматычныя сітуацыі. Напрыклад, вяду род Кулакоўскіх і знаходжу, што продак мой – сірата, які проста прыбіўся да сям’і бяздзетнага Івана Палешука. Адкуль? Хто? Невядома.

Ёсць у нас семейная легенда. Мой прадзед нарадзіўся ў сям’і апошні. Усе дзеці да яго паміралі ў раннім узросце. Адна жанчына падказала: каб хлопчык выжыў, трэба правесці абрад. Уночы маці мусіць перадаць дзіця праз вакно хроснай маці і даць за гэта грошай. Яны гэтак зрабілі – і хлопчык выжыў. Праўда, пасля загінуў у Другой сусветнай. Вось апавяшчэнне пра смерць: “верный воинской присяге и социалистической Родине…” І гэтак далей.

Насамрэч, пабудове радаводу спадарожнічаюць вельмі цікавыя рэчы, часам містычныя, таямнічыя… У нейкім сэнсе ты пачуваешся медыумам.

ЯК БУДАВАЦЬ РАДАВОД?

1. З чаго пачаць?

Трэба знайсці самых старых сваякоў. Сабраць імёны, прозвішчы, даты, а таксама вывучаць гісторыю таго часу, асабліва – адміністратыўны падзел краіны.

“Калі сабраў усё, што можна, у жывых, – ідзі да мёртвых. На могілкі, дзе пахаваныя продкі. Выпісвай усіх аднафамільцаў. Шукай паралелі. Напрыклад: мужчыны прыкладна аднаго ўзросту маюць аднолькавыя прозвішчы і імёны па бацьку. Хутчэй за ўсё, гэта браты”. Калі чалавек памёр пасля Другой сусветнай вайны, варта звярнуцца ў ЗАГС, дзе рэгістравалі смерць. Пасведчанне аб смерці ўтрымлівае звесткі аб даце і месцы нараджэння.

“Увогуле, трэба падружыцца з ЗАГСам. Там захоўваецца вельмі шмат інфармацыі за савецкі час. Мяне ў барысаўскім ЗАГСе ўжо ведаюць. «Здравствуйте! Вы всё по тому же делу?» – «Да». «Ваши ровесники, вообще-то, за другим в ЗАГС приходят…»”.

Калі трэба знайсці інфармацыю пра дзеда ці прадзеда, якія служылі ў час Вялікай Айчыннай вайны, звяртайцеся ў ваенкамат.

“Лепшая крыніца пошукаў людзей, якія могуць нешта ведаць ці мець каштоўныя артэфакты, – «Одноклассники». Я проста пішу на сваёй старонцы, што шукаю такую-та родавую лінію – і мне адразу адказваюць у асабістыя: прыязджай!..”

2. Дзе шукаць?

Архівы, у якіх працаваў Мікіта: Мінскі гістарычны, Віленскі гістарычны, Нацыянальны архіў Рэспублікі Беларусь і Нацыянальны архіў Мінскай вобласці, Маладзечанскі, Барысаўскі і Глыбоцкі занальныя архівы, Партыйны архіў у Маскве. Дастаткова прыйсці з пашпартам і заявай, у якой пазначаеш, што ты хочаш знайсці. Таксама можна звярнуцца ў архівы Варшавы і Пецярбурга, але яны для беларуса другасныя.

Існуюць абмежаванні: у Мінскім архіве можна замовіць не больш за пяць адзінак (напрыклад, пяць метрычных кніг), у Вільні – дзесяць. У Польшчы абмежаванняў няма.

3. Якія дакументы?

Да 1917 года ўсіх народжаных рэгістравалі ў метрыках. Метрычны запіс праваслаўнай царквы ўтрымлівае такую інфармацыю: імя дзіцяці, прозвішчы бацькі, маці, хросных і які святар хрысціў. У каталіцкіх метрыках занатоўвалі яшчэ і дзявочае прозвішча маці, але не запісвалі імёнаў па бацьку.

Метрыкі аб шлюбе: у праваслаўных запісаныя маладыя, іх бацькі і сведкі; у каталіцкіх – яшчэ й жаночыя прозвішчы матак нявесты і жаніха.

У каталіцкіх запісах аб смерці можна даведацца, з чаго памёр чалавек і каго пакінуў (якіх дзяцей). У праваслаўных такога няма: зазвычай пішуць, што памёр раб Божы такі-та, сын такога-та.

Самы важны перапіс, па якім можна сабраць максімум інфармацыі, — сельскагаспадарчы перапіс Расійскай імперыі 1917 года. Першы перапіс 1897 года захаваўся часткова па Віленскай і Ковенскай губерніях.

Яшчэ ёсць рэвізскія сказкі. Гэта перапісы, якія рабіліся на тэрыторыі Расійскай імперыі. У Беларусі яны з’явіліся пасля падзелаў Рэчы Паспалітай, то бок першая сказка датуецца 1795 годам. Затым ідуць 1811, 1815, 1834, 1850 і 1858 гады.

4. Дзе шукаць далей?

Беларускія генеолагі застраюць на 1730 гадах. Як вядома, Рэч Паспалітая стала часткай Расійскай імперыі з 1795 года. Насельніцтва масава пераводзілі з уніяцтва ў праваслаўе. Самыя старыя праваслаўныя метрычныя кнігі на Беларусі датуюцца 1795 годам. Каб пайсці далей, трэба шукаць метрычную кнігу ўніяцкай царквы за 1736 год. У Беларусі іх няма. Некаторыя вывозілі, іншыя проста знішчалі.

Што рабіць? У Пецярбургу ёсць архіў уніяцкіх мітрапалітаў. Існуюць адмысловыя даведнікі Гарбачэўскага і Строгіса для інвентароў Вялікага Княства Літоўскага. Іх трэба шукаць у Вільні.

Яшчэ адно выйсце: даследаваць паперы земскага і падкаморскага судоў ВКЛ. Яны захоўваюць інвентары маёнткаў са спісамі сялян. Каб знайсці патрэбны інвентар, трэба ведаць адміністратыўны падзел Беларусі таго часу.

5. ДНК-экспертыза

“Ёсць шмат кампаній, збольшага – амерыканскіх, якія гэтым займаюцца. Табе дасылаюць набор для збору ДНК – ты ўвесь патрэбны матэрыял адсылаеш назад. Кампанія мае базу з вынікамі экспертыз іншых людзей, і ты атрымліваеш доступ да гэтай базы. Так я знайшоў родзічаў з Польшчы, Канады і Нарвегіі”.

Наста Грышчук, haroshak.by

Последние новости:
Популярные:
архив новостей


Вверх ↑
Новости Беларуси
© 2009 - 2024 Мой BY — Информационный портал Беларуси
Новости и события в Беларуси и мире.
Пресс-центр [email protected]